در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «ماندالا» مطرح کرد

فرشته جعفری: پانتومیم در کشور ما هنوز شناخته نشده است

فرشته جعفری یکی از کارگردانان نمایش پانتومیم «ماندالا» می‌گوید هدف این نمایش هشدار و آگاهی به مخاطب نسبت به استفاده از هوش مصنوعی است. او پانتومیم را گونه‌ای شناخته‌نشده در ایران می‌داند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا، فرشته جعفری با همراهی مهدی روزبهانی نمایش «ماندالا» را که نوشته آرزو بهرامی است، در نخستین روز از دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم در شهر زنجان کارگردانی و به صحنه می‌برد. 

جعفری درباره موضوع این نمایش توضیح داد: «نمایش «ماندالا» در واقع درباره مخاطرات هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی امروز در مرحله نوپای خود قرار دارد و همه فکر می‌کنند که ظهور و بروز آن اتفاق بسیار خوبی است، اما ما از زاویه‌ای دیگر به آن نگاه کردیم و پرسیده‌ایم که اگر به بیراهه برود، چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد؟ ماندالا به معنای دایره است، دایره‌هایی نمادین که به معنای جهان هستی و تمرکز بر خود انسان است. در این نمایش دو انسان به دنیا می‌آیند، وارد جهان هستی می‌شوند، اما تحت سلطه هوش مصنوعی قرار می‌گیرند و روال زندگی از کنترل آن‌ها خارج و در نهایت تسلیم هوش مصنوعی شده و نابود می‌شوند.»

او ادامه داد: «هدف ما هشدار نسبت به استفاده از هوش مصنوعی است و آگاهی نسبت به این موضوع که هوش مصنوعی در عین حال که مفید است، خطرناک نیز می‌تواند باشد.»

جعفری درباره شیوه و سبک این نمایش نیز گفت: «در این نمایش از اکسسوار استفاده می‌کنیم و صحنه خالی نیست. ضمن اینکه همه وسایل ما کاملا واقعی هستند.»

این هنرمند همچنین در مورد برگزاری جشنواره پانتومیم و تاثیر آن بر پیشرفت این گونه نمایشی توضیح داد: «پانتومیم در کشور ما هنوز برای هنرمندان و مردم زیاد شناخته شده نیست. من سال گذشته به عنوان تماشاگر در این جشنواره حضور داشتم و برخی از آثار به نحوی بودند که احساس می‌کردم صرفا کار صامت هستند نه پانتومیم، اما بین آن‌ها پانتومیم‌های خوبی را هم شاهد بودیم.»

او افزود: «فکر می‌کنم ما نیازمند یک آموزش مناسب برای افرادی هستیم که علاقه‌مند به این حوزه هستند، تا مبتنی بر تکنیک با این شیوه نمایشی آشنا شوند و آموزش ببینند. خوشبختانه در این دوره از جشنواره با گروه‌های نمایشی همکاری بسیار خوبی صورت گرفت.»

نمایش «ماندالا» به نویسندگی آرزو بهرامی و کارگردانی مشترک فرشته جعفری و مهدی روزبهانی روز دوشنبه 17 مهر در اولین روز برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان ساعت 16:30  با مدت زمان 15 دقیقه میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران، خانه پانتومیم زنجان و ارگان‌های استانی زنجان به دبیری ساسان قجر از 17 تا 20 مهر 1402 در زنجان برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

فرشته جعفری کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است
فرشته جعفری کارگردان حاضر در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی

ارادت قلبی مردم ایران به امام هشتم وصف ناپذیر است

فرشته جعفری که با نمایش «لکه های پاک» در بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر رضوی حاضر است؛ برگزاری جشنواره‌ها موجب تحرک و پویایی جامعه ی تئاتری کشور می‌داند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

فرشته جعفری: صدای تپش قلب تئاتر باید همواره به گوش مردم برسد
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان

فرشته جعفری: صدای تپش قلب تئاتر باید همواره به گوش مردم برسد

فرشته جعفری که با نمایش «پینه های پیر» در بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان شرکت دارد برگزاری این رویداد سالانه نشان از تنفس و زنده مانی  این هنر در استان‌ها دانست که هنرمندان تئاتر نباید فعالیت خود را در این حیطه معطوف به شرکت در جشنواره‌ها کنند، بلکه صدای تپش قلب ...

|

نظرات کاربران